Vår lagtröja

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta, t-shirt, piké med märken och scouthalsduk med sölja.

Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap.

Scoutskjorta på – alltid!

Vi har alltid på oss vår lagtröja när vi träffas – scoutskjortan. Och med skjortärmarna upprullade precis ovanför armbågarna, signalerar vi är delaktiga och beredda på att hugga i och hjälpa till – precis som scouternas motto: Alltid redo! Eftersom vi är sjöscouter så är vår halsduk vit. Vi bär alltid scoutskjortan  – på scoutmöten, hajker, när vi seglar, Nackafejden, Sjöscoutdagen, när vi fixar med båtar inför sjösättning, hugger ved vid Örnboet, mm mm. Ingen vill spela matchen utan lagtröja på!

Köp scoutdräkten

Du kan köpa scoutskjortan, halsduken, söljan och scoutmärken av din avdelningsledare. Scoutskjortan kan du även köpa i Scouternas egen shop. Där hittar du även andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar.

Placera märkena rätt på din skjorta!

Märken placeras inte slumpvis på skjortan. Det finns noggranna angivelser för hur märkena ska placeras. Följ dem!

Vänster ärm

På vänster ärm sitter lokala märken/scoutkår, regionala märken/distrikt, sjöscout, ställningstagande, deltagande, bevis och intresse samt individuella utmaningar.

Märket ”Saltsjöbadens Sjöscoutkår” ska sys fast centrerat och dikt an mot axelokets söm. Därefter kommer ”Distriktsmärket” och sedan ”Sjöscoutmärket” som sys fast 5 mm nedanför kårmärket. Se bild! 5 mm är förövrigt ett bra avstånd att mellan märken som sys fast på skjortans ärmar.

Höger ärm

På höger ärm sitter märken för nationellt- och världsförbund, EU samt arrangemang, t ex läger. Se bild!

Framsidan

På framsidan sitter dels märken för Scouterna (broderat på), patrull och åldersgrupp, dels märken för förbunds-/sektionsmärke, förtjänstmärken och ledarutbildningsbevis. Se bild!