Vår scoutgård, Briggen, ligger vid Tattby tågstation, alldeles i närheten av Saltsjöbadens Samskola. Här har vi nära till Tattby naturreservat, Lundsjön och Erstviksskogarna.

Huset byggdes 1980 med stöd av scouternas föräldrar. Här bedrivs större delen av scoutverksamheten under höst och vinter. På kvällarna är det scoutmöten i huset men på helgerna är det oftast ledigt. Du kan hyra huset för olika evenemang; fester, barnkalas, luncher, utbildningar, läger mm. Här ligger Briggen.

Örnboet

Örnboet byggdes 1925 av scouterna i Saltsjöbaden. Ända sedan dess har mängder av Saltisbarn upplevt äventyr i skogarna runt omkring och övernattat i stugan. Varje scouttermin genomförs fortfarande flera möten och hajker i stugan.

Örnboet ligger på berget alldeles ovanför Erstaviksbadets tågstation. Utsikten över Erstaviken och skärgården är fantastisk! I samband med scoutkårens 100-årsjubileum 2011 renoverades stugan. Ny ytterpanel och isolering samt delvis ommålning inomhus. Renoveringen kunde genomföras tack vare stort stöd från Fredells  Byggvaruhus.

Standarden är enkel men stugan är väldigt mysig och vackert belägen! Hyrs bl a ut till andra scoutkårer och för barnkalas, fester, middagar mm.

Här ligger Örnboet

Våra båtar och Scouthamnen

Alldeles i slutet av Vårgärdsvägen ligger Scouthamnen. I den skyddade viken har Saltsjöbadens Sjöscoutkår haft sina båtar sedan i mitten av 40-talet. Vår sjöbod är från 40-talet men en ny och rejäl brygga byggdes 2008. Här har vi gott om plats för våra sex Avantibåtar, en Maxi 77, sex kajaker och en roddbåt. Vi seglar fr o m första veckan i maj till sista veckan i september. Båtarna vinterförvaras på Svärdsövarvet.

Här ligger Scouthamnen.

Medlemmar som har skepparbevis kan låna Avantina och MAXIn. Kontakta Ola Vinberg om ni vill låna Avantina och Martin Braxell för lån av MAXIn.

Saltsjöbadens Sjöscoutkårs hamnanläggning.