I medlemsavgiften ingår det mesta av den verksamhet vi genomför. När vi har hajk och läger tillkommer oftast en extra avgift.

Medlemsavgiften i Saltsjöbadens Sjöscoutkår är just nu 725 kronor per termin.

Om man vill stödja kåren men inte vara aktiv så kan man välja att bli stödjande medlem. Det kostar just nu 215 kronor per termin.

För ledare så har vi valt att subventionera majoriteten av avgiften så ledare betalar endast 10 kr per termin. Anledningen till att ledare ändå betala 10 kr är för att vi ska kunna visa att ledare har gjort ett aktivt val att vara medlem vid t.ex. bidragsansökningar.

Den som betalar sin medlemsavgift blir också medlem i Södertörns scoutdistrikt och Scouterna samt i en av världsscoutorganisationerna, WAGGGS för flickor och WOSM för resten.

Administrationen av medlemsavgifter hanteras av Scouterna (riksorganisationen) som skickar ut inbetalningsavier och påminnelser i förekommande fall.