Örnboet

Örnboet byggdes 1925 av scouterna i Saltsjöbaden. Ända sedan dess har mängder av Saltisbarn upplevt äventyr i skogarna runt omkring och övernattat i stugan. Varje scouttermin genomförs fortfarande flera möten och hajker i stugan.

Örnboet ligger på berget alldeles ovanför Erstaviksbadets tågstation. Utsikten över Erstaviken och skärgården är fantastisk! I samband med scoutkårens 100-årsjubileum 2011 renoverades stugan. Ny ytterpanel och isolering samt delvis ommålning inomhus. Renoveringen kunde genomföras tack vare stort stöd från Fredells  Byggvaruhus.

Standarden är enkel men stugan är väldigt mysig och vackert belägen!

Uthyrning (exempel)
Lämplig för scoutkårer vid hajker och övernattningar.
Hyrs även ut över dagen utan övernattning till föreningar och företag samt barnkalas.
Skolor i Saltsjöbaden/Nacka som behöver utgångspunkt vid t ex friluftsdagar.
Ej lämplig för högljudda evenemang, typ fester pga av naturreservat samt olägenhet för grannar.

Storlek: ca 60 kvm
Sovplatser: Ca 8 på loftet. 2-3 i ledarrummet. Ca 10 på golv och bänkar.
Uppvärmning: Elradiatorer och öppen spis
El: Ja
Vatten: Nej, tag med vatten i dunkar/flaskor.
Köksutrustning: Enkelt kök med elektrisk hushållsspis med fyra plattor och ugn, vedspis, diskho och kylskåp. Viss köksutrustning; stekpannor, kokkärl och köksredskap.
Toalett: Utedass
Hyra: 50:-/scout/dygn. Dock lägst 500:-. Övriga: pris på begäran
Bilväg: Nej, det går inte att köra bil fram till Örnboet.
Parkeringsplats: Erstaviksbadets parkering
Hur tar man sig dit: Gångstig från Erstaviksbadets tågstation (Saltsjöbanan) ca 200 upp för berget.

Här ligger Örnboet