Äventyr och utmaningar genom att själv få prova på. Hos oss får du uppleva äventyrligt friluftsliv på sjön och ute i skog och mark. Du lär känna nya kompisar och tillsammans gör ni saker ni aldrig trodde ni skulle kunna klara av.

I Scouterna får du prova på nya saker. I den lilla gruppen, patrullen, får du öva på att leda dig själv och dina kompisar. I Scouterna blir du redo för livet.

När kan jag bli sjöscout?

Du kan börja i Saltsjöbadens Sjöscoutkår när du är 8 år. Men det går naturligtvis att bli scout om du är äldre. Många blir scouter i tonåren. Som 8-åring börjar du som Spårarscout och sedan blir du Upptäckarscout, Äventyrarscout, Utmanarscout och Roverscout. Du kan vara scout hela livet!

Vad gör vi?

I scouterna är vi oftast utomhus. Oavsett väder. Av dina ledare får du uppgifter och utmaningar som du och din patrull tillsammans ska klara av. Scouting är ingen tävling. Det handlar inte om att vinna. Det handlar om att ha kul tillsammans och att lära av varandra. Friluftsliv är viktigt. Vi tror att många barn och ungdomar gillar att vara ute i skog och mark. Men alla får inte möjlighet att upptäcka hur kul friluftsliv kan vara. I Scouterna får du det. Vi lär oss att segla och navigera, ta hand om båtarna på vintern. Vi lär oss allt vi behöver för att kunna laga mat, värma oss och övernatta utomhus i tält eller vindskydd. Du som är Äventyrare, Utmanare och Roverscout har möjlighet att gå ledarutbildningar som gör dig redo för livet. Dessutom kan du engagera dig i en massa olika projekt inom t ex miljö, fred, demokrati och friluftsliv, både i Sverige och internationellt.

Är du mellan 8-10 år?

I Saltsjöbadens Sjöscoutkår har vi två avdelningar för Spårarscouter. Det är avdelningarna Vattendjuren som har möten på måndagar och Småfåglarna som har möten på torsdagar. Tider: 18:30 – 20:00

Är du mellan 10-12 år?

Upptäckaravdelningen Sjömärkena har möten på onsdagar mellan kl 18:30-20:00.

Är du mellan 12-15 år?

Äventyraravdelningen Babord har möten på tisdagar mellan kl 19:00-21:00.

Är du mellan 15-18 år?

Utmanaravdelningen Strul har möten på söndagar mellan kl 19:00-21:00.

Ladda ner

[bifogade-filer]